Ahad, 20 April 2008

JULIE REMIE - ENGKAU SINAR HIDUPKU (1977)




akan datang di

P L A Y B A C K - C H A N N E L
di mana segala khazanah tersimpan


MUATURUN ALBUM INI UNTUK CONTACT SAHAJA


8 ulasan:

  1. yeahhhhhhhhhhhh.......................

    BalasPadam
  2. yeahhhhhhhhhhhh.......................juga

    BalasPadam
  3. hu hu..... lama. tunggu ya huuuu

    BalasPadam
  4. Julie Remie..memang best yeahhhh..ditunggu..

    BalasPadam
  5. Julie Remie adalah antara penyanyi 70an yang popular di arena musik Malaysia dan Indonesia. Tetapi Julie Remie hanya bergiat aktif buat sebeberapa ketika sahaja.

    Muncul dengan album pertama pada 1976 dan berhenti menyanyi pada 1977. Dia berhenti menyanyi sewaktu lagu-lagunya sedang top berkumandang di radio dan tv. Dan sering menjadi rebutan promotor stageshow ketika itu.

    Alasan Julie berhenti adalah karena beliau telah berkahwin dan ingin menumpukan pada urusan rumahtangganya. Dan itulah pengorbanan paling besar Julie Remie kepada suaminya.

    (di ubahsuai dari petikan dari Dokter Ngesot. http://ngesot.multiply.com/music/item/75/_Julie_Remie_)

    BalasPadam
  6. JULIE Remie anak kelahiran Singapura yang digilap bakat drp rancangan televisyen Radio Televisyen Singapura. Suara manjanya menarik perhatian komposer dan pengubah muzik handalan pada zaman 1970-an S Atan.
    Julie kemudian ditawarkan menyertai label EMI Singapore. Artis popular label EMI pada masa itu termasuk Sharifah Aini, Rafeah Buang, DJ Dave, Sharifah Aini, Kartina Dahari,dan Sanisah Huri.
    Pendatang baru seangkatannya pada masa itu ialah Rina Rahman, Halil Chik dan Trio Manja selain BDB.
    Di EMI Malaysia pula pada masa itu muncul nama besar seperti Uji Rashid dan Hail Amir.

    EP pertamanya - Julie Remie - yang mengandungi 4 lagu diterbitkan S Atan pada 1976. Lagu paling popular dan menjadi siulan hingga kini ialah Korban Percintaan.



    Berikutan sambutan hangat album solo pertamanya, Julie diberi kepercayaan ung menghasilkan LP - Perasaan Remaja - dengan 12 lagu pada tahun sama. Album kali ini juga diterbitkan S Atan. Lagu Persaaan Remaja, Bas No 1 dan Di Mana Ilhamku menjadi hits di stesen radio Malaysia dan Singapura.




    Julie kemudian muncul dengan album ketiga dan terakhirnya pada 1977 - Engkau Sinar Hidupku .
    Mengekalkan penerbit sama - S Atan - album ini turut memuatkan sebuah lagu hits sentuhan komposer Ahmad Nawab berjudul Terkenang Dikau. Bagaimanapun susunan muzik untuk lagu ini dibuat oleh S Atan.Seandainya susunan muziknya dihasilkan sendiri oeh Ahmad Nawab, lagu ini akan lebih menyerlah.
    Lagu popular lain dalam album ini ialah Engkau Sinar Hidupku dan Ku Kehilangan Dewi Ilhamku.




    Julie selepas itu terus menyepi dan kini menumpukan kepada rumah tangganya.

    BalasPadam