Ahad, 30 November 2008

ANAZ - BINTANG DALAM CIPTAAN (1988)


9 ulasan:

  1. Syed Anaz digelar Boy George Malaysia
    KEMUNCULAN Syed Anaz Syed Agil Barakbah di pentas hiburan tanah air menerusi album sulungnya, Bintang Dalam Ciptaan pada 1987 berjaya menarik perhatian ramai, lebih-lebih lagi dengan imej unik yang ditampilkan, termasuk mengenakan mekap tebal ketika mengadakan persembahan.

    Beliau turut digelar sebagai 'Boy George Malaysia' oleh peminat setianya kerana penampilannya ala penghibur terkenal British itu, sekali gus memberi kelebihan kepadanya untuk mencipta nama dalam industri hiburan tempatan. Imej Boy George mungkin mempengaruhi pembentukan imej dan muzik yang dibawakan penghibur ini kerana beliau banyak menghabiskan masa di United Kingdom untuk melanjutkan pelajarannya sebelum menceburi bidang seni.

    Selain Bintang Dalam Ciptaan, Syed Anaz yang lahir dalam keluarga ternama di Alor Star, Kedah dan mempunyai hubungan rapat dengan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, turut berkesempatan melahirkan album keduanya, Aku Tetap Aku pada 1988 memuatkan lagu hits, Memori Cinta yang cukup popular ketika itu disusuli album ketiga, D’Amazing Anaz. Kehebatan Syed Anaz sama ada dari karya muzik dan imej ditampilkan beliau turut mencuri perhatian industri muzik antarabangsa hingga turut diundang mengadakan tujuh persembahan di Hawaii, Amerika Syarikat dan beberapa negara lain ketika zaman kegemilangannya. Bagaimanapun, tidak lama selepas mencipta nama sebagai penghibur terkenal, beliau mengundurkan diri atas alasan mahu menumpukan perhatian kepada perniagaan produk kesihatan yang diusahakan keluarganya, Nona Roguy sekitar awal 1990-an.

    Sejak itu, nama Syed Anaz seolah-olah dilupakan sehinggalah berita kematiannya menjadi tajuk utama ruangan hiburan kebanyakan media tempatan pada 4 Disember 2003, berpunca dari ketumbuhan otak yang dihidapinya sejak sekian lama.

    Berita Harian bertarikh 5 Disember 2003 melaporkan Syed Anaz, 42, meninggal dunia kira-kira jam 1.15 pagi ketika dalam perjalanan ke Hospital Selayang selepas mengadu sesak nafas di rumahnya di Pantai Hill Park, Bangsar.

    Menurut abangnya, Syed Azhar Syed Agil Barakbah, ketumbuhan itu dikesan ketika arwah menunaikan haji di Makkah pada 2001 selepas sering diserang sakit kepala, yang pada mulanya disangka beliau cuma migrain.

    “Apabila pulang ke tanah air, arwah membuat banyak pemeriksaan dengan doktor pakar dan mencuba pelbagai jenis ubat tetapi tidak berjaya mengurangkan kesakitan pening kepalanya itu. Bagaimanapun, selepas membuat pemeriksaan imbasan di kepala, barulah dikesan arwah mengalami ketumbuhan di otaknya dan membuat pembedahan segera dalam tempoh sebulan ini berikutan keadaannya semakin serius. Namun, Allah lebih menyayanginya," katanya.

    Jenazah Syed Anaz yang turut mengusahakan syarikat kosmetiknya sendiri, Anasis Sdn Bhd kemudian dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Alor Merah, Alor Star.

    BalasPadam
  2. Al- Ftihah juga untuk beliau...

    tengok muka dia..

    macam SUDIRMAN SPORE skang ni eh...

    BalasPadam
  3. hehehehe....SUDIRMAN SPORE?

    apa nama dia tu, aku pun dah lupa.

    BalasPadam
  4. Al Fatihah,mudah2an arwah ditempatkan bersama org2 yang solleh

    BalasPadam
  5. Al Fatihah buat Tuan Syed Anaz. Amin...

    BalasPadam
  6. lp yg dicari2 oleh zali akhirnya jumpa jugak semalam....murah pulak tuhh...

    BalasPadam
  7. hehehe....alhamdulillah.
    di cari pasal nak melengkapkan koleksi album albumnya

    BalasPadam